Børns trivsel og institutioner

Nu kan det godt være at jeg er ved at være udtømt inden for dette emne, men mon ikke jeg lige kan finde på noget mere lige her og nu. Jeg har selv været i en vuggestue, det er faktisk en ret stor opgave man pålægger en pædagog eller pædagogmedhjælper, når man afleverer sit spædbarn i vuggestuen. Tidligere var det jo ikke de store integrerede institutioner, men små hyggelige vuggestuer med børn i alderen fra 0-3 år. Der var en normering der passede til antallet af børn, og ikke som nu 1 voksen til 5-10 børn. Jeg selv var rigtig træt efter en dags arbejde, og det var simpelthen støjniveauet.

Børns vilkår i vuggestuer

Som jeg skrev ovenfor, var støj niveauet meget højt, og det befinder vores børn sig i hele dagen, på nær når de lægges ud til at sove. Senere har jeg ofte tænkt, hvorfor taler børn så højt når de så kommer hjem, det er vel fordi, de er vant til at skulle tale eller råbe højt, for at blive hørt i institutionen. Jeg ved ikke om kidsacademy.dk også anvender Marte Meo metoden, for så ville man jo hurtigt kunne finde ud af hvad der skulle til, for at sænke dette høje støj niveau. borns vilkar lyder for mig meget svensk, men jeg aner ikke om det er det. Men hvis det skulle betyde børns vilkår, så er det da en vigtig faktor at vores børn begår sig i høje lyde hele dagen ikke særligt udviklende for deres trivsel.

Relaterede artikler